KÉK MACKÓ CSALÁDI BÖLCSŐDE-ÓVODA ELŐKÉSZÍTŐ
SZAKMAI PROGRAMUNK
A családi bölcsőde adatai:
Fenntartó neve: Burányné Fehér Renáta Egyéni Vállalkozó
Családi bölcsőde neve: KÉK MACKÓ CSALÁDI BÖLCSŐDE
Címe: 2510 Dorog, Pataksor utca 21.
Székhelye: 2510 Dorog, Pataksor utca 21.
Férőhelyek száma : 7 fő
Telefonszám: +36 30/947-2523
E-mail: rena018@gmail.com
Weboldal: www.kekmackobolcsi.hu
Nyitva tartás: H-P : 7.30-16.00
Szolgáltatást nyújtó személy: Burányné Fehér Renáta
Helyettes személy: Lantosné Rácz Gabriella
Állandó Segítő személy : Balogh Tímea (Dajka)
Címe: 2510 Dorog, Pataksor utca 21.
Telefonszám: +36 30/947-2523
E-mail: rena018@gmail.com
Ellátási terület:
Dorog, Esztergom-kertváros, Esztergom, Tokod, Tokodaltáró, Bajna,Leányvár,Epöl,Tát, Piliscsév, Kesztölc,Sárisáp,Dág, Nyergesújfalu, Lábatlan, Süttő
Szakmai program készítője: Burányné Fehér Renáta
Elérhetősége: 06 30 947 2523
Szakmai program érvényességi ideje. 5 év –évente, szükség esetén felülvizsgálható
A szakmai program készítésének ideje: 2021.júliua 01.
A családi bölcsőde minőségpolitikája
- 1997. évi XXXI. Törvény, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
- 15/1998 (IV. 30.) NM rendelet, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről
-369/2013.(X.24.) Korm.rendelet (a továbbiakban :Sznyr.)-a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatók,intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló rendelet.
Ellátandó célcsoport és az ellátandó terület jellemzői:
A KÉK MACKÓ családi bölcsőde hét , 20 hetestől - 3 éves korig,de legfeljebb az óvodakötelezettség eléréséig nyújt, a gyermekek részére napközbeni ellátást mindennapos jelleggel.
Családi bölcsőde, azért jön létre, mert Dorog és a környező agglomerációban (Esztergom-kertváros, Esztergom,Dág,Leányvár,Piliscsév,Kesztölc,Tokod,Tát, Bajna ,Epöl, Sárisáp,Nyergesújfalu,Lábatlan,Süttő településeken) nincs elegendő bölcsődei elhelyezésre lehetőség. A településen ismert igény a gyermekek napközbeni elhelyezése . Az itt élő és ide költöző fiatal munkavállalók, családok, családi (rokoni) segítség hiányában munkát vállaló szülők részére kívánunk segítséget nyújtani. Változatos és tartalmas szolgáltatásainkkal kívánjuk őket segíteni. Családi bölcsőde szülő helyettesítő funkciót tölt be, a szülőt a nevelés elsődleges szereplőjének tartja és szolgáltatásaink, családi bölcsődénk együttműködési partner kíván lenni.
A KÉK MACKÓ Családi bölcsőde Dorogon található, közel a közeli agglomeráció településein élőkhöz is. Tömegközlekedéssel és autóval is jól megközelíthető, a buszmegálló a napközihez 10-15 percre található.
Családi Bölcsődénk, hét gyermek bölcsődés korú gyermekek gondozását, fejlesztését látja el, mindennapos jelleggel.
A Családi Bölcsődénk működési célja, hogy a szolgáltatást igénybe vevő szülők számára, lehetővé tenni, hogy gyermekük felügyeletét megoldva munkát vállalhassanak, vagy olyan képzésen vegyenek részt, amely elősegíti elhelyezkedésüket.
Célunk, hogy családias, meleg, barátságos légkörben, személyre szóló, differenciált bánásmóddal járuljunk hozzá a gyermekek személyiségének kibontakozásához.
Elsődleges feladatunknak tekintjük, hogy nyugodt, derűs, kiegyensúlyozott hátteret biztosítsunk a gyermekek önfeledt, értelmes játékának, mindennapi tevékenységének.
A gyermekek napi tevékenységüket rugalmas helyzethez és feladathoz alkalmazkodó napirenden belül végzik. Mivel az ilyen korú gyermek időérzéke még fejletlen, napját úgy éli meg, mint történések, cselekvések sorozatát. Fontos, hogy tiszteletben tartsuk, toleráljuk a kisgyermekek igényeit a napi tevékenységek időbeli tervezése során.
Mivel a gyermekekkel a nap folyamán két felnőtt foglakozik, sokkal több idő jut egy-egy gyermekre, mint a hagyományos intézményes kereteken belül.
Ezáltal lehetőség nyílik arra, hogy a gyermekeket az egyéni igényeiknek, érdeklődésüknek, személyiségjegyeik, különbözőségeik figyelembevételével a legoptimálisabban fejlesszük.
A gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve elegendő időt és nyugodt körülményeket teremtünk pihenésre, alvásra is.
Az önkormányzati bölcsődékben, óvodákban minden évben túl jelentkezés van, 2009-ben is 35 fővel több gyermek várakozott bölcsődei ellátásra csak Dorogon. Bár 2011-ben bővítik a dorogi bölcsődét, de még ez is kevés lesz. Jelenleg országos szinten a 20 hetes és 3 éves kor közötti gyerekek mindössze 8,5 százalékának jut bölcsődei hely. Azonban van olyan város is az országban, ahol sokkal rosszabb a helyzet. Véleményünk szerint nem lehet hatékony korai fejlesztést végezni a bölcsődékben 25 fős csoportlétszámokkal. Tudjuk például, hogy milyen óriási feladat 25 fő, 3 éves gyermekre csak odafigyelni, nem hogy még fejlesztő gyakorlatokat is végeztetni velük.
Személyi feltételek:
A családi bölcsődében két nevelő dolgozik , akik rendelkeznek a szükséges képesítéssel.
A fő gondozási-nevelési feladatokat Burányné Fehér Renáta látja el, aki a szolgáltatás nyújtó személy ,gondozónő és aki saját gyermekei által sok tapasztalatot szerzett a gyermekekkel való gondoskodás területén. A munkában, Lantosné Rácz Gabriella a helyettes, akire bármikor számíthat.
A családi bölcsőde működéséért így felelősségteljesen tud gondoskodni.
Állandó helyettes családi napközi tanúsítvánnyal rendelkezik.
Állandó segítő: Balogh Tímea (dajka).
A szolgáltatás célja,feladatai,alapelvei:
Működési célunk,
- hogy a szolgáltatást igénybe vevő szülők számára, lehetővé tegyük, hogy gyermekük felügyeletét megoldva munkát vállalhassanak, vagy olyan képzésen vegyenek részt, amely elősegíti elhelyezkedésüket.
- hogy családias, meleg, barátságos, biztonságot nyújtó, szeretetteljes légkörben, személyre szóló, differenciált bánásmóddal foglalkozzunk a gyerekekkel egy olyan nagycsaládot mintázva, ahol az anya állandóan jelen van, és minden gyerek számíthat rá. A lelki egészség mellett a testi egészséget is fontosnak tartjuk - ez utóbbit egészséges ételekkel és a gyerekek nagy mozgásigényének kielégítésével kívánjuk megvalósítani.
- a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatása az alapvető emberi és szabadságjogok tiszteletben tartásával, családias hangulatban. A családi bölcsődében koruknak és személyiségüknek megfelelően gondoskodunk a gyermekekről, lehetőség szerint rugalmasan alkalmazkodva a szülők kéréseihez.
Elsődleges feladatunknak tekintjük, hogy nyugodt, derűs, kiegyensúlyozott hátteret biztosítsunk a gyermekek önfeledt játékához, mindennapi tevékenységéhez. Mivel a gyermekekkel a nap folyamán két felnőtt foglalkozik majd, sokkal több idő fog jutni egy-egy gyermekre, mint a hagyományos intézményes kereteken belül. Ezáltal lehetőség nyílik arra, hogy a gyermekeket az egyéni igényeiknek, érdeklődésüknek megfelelően a legoptimálisabban fejlesszük.
A családi bölcsődénket több helyen is reklámozzuk, hogy az emberek értesüljenek az elérhetőségekről, feltételekről (szórólap, internet, weboldal más weboldalakon, gépjármű felcímkézés reklámanyaggal, tábla elhelyezése frekventált helyeken, védőnő-gyermekorvos-óvoda-bölcsöde értesítése és reklámanyag elhelyezése).
A bölcsődei nevelés alapelvei
A család rendszerszemléletű megközelítése
A család rendszerszemléletű megközelítése értelmében a bölcsődei nevelésben elsődleges szempont a család működésének megismerése, megértése. A rendszerszemlélet lényege, olyan komplex látásmód alkalmazása, amely nem csak a kisgyermeket, hanem a családot is kiindulópontnak tekinti. Az interakciós mintákat a kisgyermek visszatükrözi, ezáltal képet kaphatunk a család erősségeiről és gyengeségeiről. Az erősségek hangsúlyozása által családi bölcsődénk is hozzájárulhat a család életminőségének javításához.
A koragyermekkori intervenciós szemlélet befogadása
A koragyermekkori intervenció magában foglal minden olyan tevékenységet, amely a kisgyermek sajátos szükségleteinek meghatározását és figyelembevételét szolgálja. Családi bölcsődénk szolgáltató funkcióját tekintve alkalmas színtér a koragyermekkori intervenció szemléletének alkalmazására. Ennek értelmében gondozónői feladatunk az esetlegesen felmerülő fejlődésbeli lemaradások, megtorpanások felismerése és jelzése.
A családi nevelés elsődleges tisztelete
A kisgyermek nevelése a család joga és kötelessége. Családi bölcsődénk,mint szolgáltató a családi nevelés értékeit, hagyományait és szokásait tiszteletben tartva és azokat erősítve vesz részt a gyermekek nevelésében. Mindezek értelmében fontos a szülők számára lehetővé tenni a tevékeny, különböző szinteken és módokon megvalósuló bekapcsolódást a bölcsődei ellátást nyújtó intézmény, szolgáltató életébe.
A kisgyermeki személyiség tisztelete
A kisgyermek egyedi, megismételhetetlen, mással nem helyettesíthető individuum, egyéni szükségletekkel rendelkező, fejlődő személyiség. Különleges védelem, bánásmód illeti meg.
A bölcsődei nevelés a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatására, a személyes, a szociális és a kognitív kompetenciák fejlődésének segítésére irányul az alapvető gyermeki jogok tiszteletben tartásával. Figyelmet kell fordítani az etnikai, kulturális, vallási, nyelvi, nemi, valamint fizikai és mentális képességbeli különbözőségek iránti tolerancia kialakítására.
A biztonság és a stabilitás megteremtése
A kisgyermek egyéni igényeitől függő bölcsődei ellátást nyújtó intézménybe, családi bölcsődénkbe történő beszoktatásra, adaptációs időszakra úgy tekintünk, mint a kisgyermek elveszett biztonságának újrateremtésére.
A kisgyermek személyi és tárgyi környezetének állandósága („saját kisgyermeknevelő”-rendszer, felmenőrendszer, csoport- és helyállandóság) növeli az érzelmi biztonságot, alapul szolgál a tájékozódáshoz, a jó szokások kialakulásához.
A napirend folyamatosságából, az egyes mozzanatok egymásra épüléséből fakadó ismétlődések tájékozódási lehetőséget, stabilitást, kiszámíthatóságot eredményeznek a napi események sorában, növelik a gyermek biztonságérzetét.
A biztonság nyújtása természetszerűleg magában foglalja a fizikai és a pszichikai erőszak minden formájától való védelmet is.
Fokozatosság megvalósítása
A fokozatosságnak a bölcsődei nevelés minden területét érintő bármely változás esetén érvényesülnie kell. A kisgyermek új helyzetekhez való fokozatos hozzászoktatása segíti alkalmazkodását, a változások elfogadását, az új dolgok, helyzetek megismerését, a szokások kialakulását.
Egyéni bánásmód érvényesítése
A kisgyermek fejlődéséhez alapvető feltétel a kisgyermeknevelő elfogadó, empatikus, hiteles nevelői magatartása. A bölcsődei nevelésben figyelembe kell venni a kisgyermek spontán érésének, egyéni fejlődésének ütemét, a pillanatnyi fizikai és pszichés állapotát, kompetenciáját, nemzetiségi/etnikai, kulturális és vallási hovatartozását. A fejlődés ütemét mindig magához a gyermekhez viszonyítva kell megítélni. Minden új fejlődési állomásnak kiindulópontja maga a gyermek. Ezért fontos, hogy a bölcsődénkbe járó kisgyermekek mindegyike egyéni szükségleteihez igazodó mértékben részesüljön érzelmi biztonságot nyújtó gondoskodásban és támogatásban.
Gondozási helyzetek kiemelt jelentősége
A gondozási helyzetek a kisgyermeknevelő és a kisgyermek interakciójának bensőséges, intim helyzetei.
A gondozási helyzetek megvalósulása során a nevelésnek és a gondozásnak elválaszthatatlan egységet kell alkotnia. A gondozás minden helyzetében nevelés folyik, a nevelés helyzetei, lehetőségei nem korlátozódhatnak a gondozási helyzetekre. A fiziológiás szükségletek kielégítése megteremti a magasabb rendű szükségletek kielégítésének feltételeit. A professzionális gondozás, hozzájárul a személyes kapcsolatok pozitív alakulásához és a nevelési feladatok megvalósulásának egyik kiemelt színtere.
A családi bölcsődében történő gondozás előnyei:
- kis csoportos létszám, mely lehetővé teszi az egyénre szabott foglalkozást
- a fertőzéses megbetegedések ritkábbak, mint a nagyobb létszámú gyermek közösségekben
- a különleges bánásmódot igénylő gyermek szükségletei jobban kielégíthetők
- a családi körülmények megkönnyítik a kisgyermek számára a szülőtől való elszakadást, előkészítik a későbbi nagyobb gyermek közösséghez való zökkenő menteseb csatlakozást (pl. óvoda).
A gyermeki kompetenciakésztetés támogatása
A korai életévekben alapozódnak meg a kognitív, érzelmi és társas kompetenciák, ezért támogatásuk kiemelt jelentőséggel bír a bölcsődei nevelésben. Biztosítjuk annak a lehetőségét, hogy a kisgyermek a játékon, a gondozási helyzeteken és egyéb tevékenységeken keresztül ismeretekhez, élményekhez, tapasztalatokhoz jusson, átélhesse a spontán tanulás örömét, megerősödjön benne a világ megismerésének vágya. Kíváncsiságának fenntartásával, pozitív visszajelzések biztosításával segíteni kell önálló kezdeményezéseit, megteremtve ezáltal az egész életen át tartó tanulás igényének, folyamatának biztos alapjait.
A bölcsődei nevelés feladatai
A családok támogatása, annak erősségeire építve a szülői kompetencia fejlesztése
A bölcsődénk ellátást nyújtó intézmény, szolgáltató, mint a kisgyermekes családokkal kapcsolatba kerülő első gyermekintézmény jelentős szerepet tölt be a szülői kompetencia fejlesztésében. A család erősségeinek megismerése, támogatása a pozitívumok kiemelésével valósul meg.
A családi és bölcsődei nevelés összhangja, a szülők és a kisgyermeknevelők közötti egyenrangú, konstruktív, kölcsönös bizalmon alapuló partneri kapcsolat elengedhetetlen feltétel a kisgyermekek harmonikus fejlődéséhez. A szülő ismeri legjobban gyermekét, így közvetíteni tudja szokásait, igényeit, szükségleteit, nagymértékben segítve ezzel a kisgyermeknevelőt a gyermek ismeretén alapuló differenciált, egyéni bánásmód kialakításában. A kisgyermeknevelő, mint szakember, szaktudására, tapasztalataira építve, a szülők igényeihez igazodva közvetíti a kora gyermekkori fejlődéssel, neveléssel kapcsolatos ismereteket, módszereket.
Kiemelt szakmai célok:
Családi bölcsődénk szülő helyettesítési funkciót fog betölteni, a szülőt a nevelésben primer szereplőnek tartjuk, a családi bölcsődénk, pedig együttműködő partner lesz ebben. Ilyen módon támogatjuk a munkavállalásra kényszerülő szülőt, családi segítség stb. hiányában szenvedő szülőt, illetve a saját személyiségfejlődését családon kívüli tevékenységgel biztosítani kívánó felnőttet. Harmonikus működésünkhöz, az ellátások, szolgáltatások során szem előtt tartjuk mindenekelőtt a gyermekek érdekeit, ezen kívül figyelembe vesszük a szülők igényeit, valamint az ellátó intézmény képességét és reális lehetőségeit a szolgáltatásnyújtásban.
Egészségvédelem, az egészséges életmód megalapozása
A mi feladatunk a kisgyermek fejlődésének nyomon követése, dokumentálása, támogatása, a harmonikus testi és lelki fejlődéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet megteremtése.
A primer szükségletek egyéni igények szerinti kielégítése a gondozási helyzetekben valósul meg. A rugalmas, a kisgyermek életkorához, egyéni fejlettségi szintjéhez és az évszakhoz igazodó napirend biztosítja az életkornak megfelelő változatos és egészséges táplálkozást, a játék, a mozgás, a szabad levegőn való aktív tevékenység és pihenés feltételeit. Az egészséges életmód, az egészségnevelés érdekében törekedni kell az alapvető kultúrhigiénés szokások kialakítására.
A prevenciós feladatok megvalósításába szükség esetén speciális szakemberek is bevonhatók: gyermekorvos, dietetikus, gyógypedagógus, pszichológus, mentálhigiénés szakember, gyermekfogszakorvos stb.
Elsősorban preventív szerepet tölthet be, de a sajátos nevelési igényű, a magatartás- vagy fejlődési problémákkal küszködő kisgyermekek esetében korrektív lehetőségeket hordoz, az intézmény lehetőségeihez mérten kialakított, a nagymozgások gyakorlásához, különféle mozgásfejlesztéshez szükséges eszközökkel felszerelt szoba vagy erre a célra alkalmas helyiség, hidroterápiás medence vagy fejlesztő-, só-, fény-, hang-, zene-, mese- vagy alkotóterápiás szoba.
Az érzelmi és társas kompetenciák fejlesztése
A biztonságot nyújtó nevelői magatartás magában foglalja a szakember érzelmi elérhetőségét és hitelességét, az érzelmek kifejezésére való ösztönzést, a pozitív és bíztató üzenetek rendszeres közvetítését, a világos elvárások és határok megfogalmazását. A kisgyermek bölcsődei ellátást nyújtó intézménybe, szolgáltatóhoz történő kerülése több lehetőséget teremt a társas kapcsolatok megtapasztalására. Az együttlét helyzetei az énérvényesítés, a tolerancia, az empátia gyakorlásának színterei, amelyek hozzájárulnak az érzelmi és társas kompetenciák fejlesztéséhez.
Törekedni kell az együttélés szabályainak elfogadtatására, a mások iránti nyitottság megőrzésére. A kisgyermeknevelő feladata a kisgyermekek beszédkészségének fejlesztése érdekében az ingerekben gazdag, tiszta nyelvi környezet biztosítása, a kommunikációs kedv felkeltése és fenntartása a bölcsődei nevelés-gondozás minden helyzetében, mondókák, énekek, versek, mesék közvetítésével.
Különös figyelmet kell fordítani a sajátos nevelési igényű és a hátrányos helyzetű gyermekek társas és érzelmi kompetenciáinak fejlesztésére szükség esetén más segítő szakemberek bevonásával is.
A megismerési folyamatok fejlődésének segítése
A kisgyermek érdeklődésének erősítése a játékos felfedezés és a cselekvéses tanulás lehetőségeinek megteremtése a kisgyermeknevelő aktív részvételével és a megfelelő környezet kialakításával történik. A bölcsődei nevelés-gondozás helyzeteiben a szakember ismeretet nyújt, segíti a tájékozódást, a tapasztalatok és élmények feldolgozását.
A kisgyermek igényeihez igazodó közös tevékenység során szerepet kap az élmények, viselkedési és helyzetmegoldási minták nyújtása, az önálló próbálkozás és a kreativitás támogatása.
Az önálló választás és a döntési képesség kialakulását segíti a bátorító, ösztönző nevelői magatartás.
A feladatellátás szakmai tartalma,módja,a biztosított szolgáltatások formái,köre,rendszeressége,a gondozási,nevelési,fejlesztési feladatok
- Étkezés:
A gyermekek táplálása az életkori sajátosságaiknak és egyéni igényeiknek megfelelően történik. A napirendünk lehetővé teszi, hogy minden gyermek nyugodt körülmények között étkezhessen. Az étkezőben etetőszékek könnyítik meg az egészen kicsik étkezését, a nagyobbaknak kis asztal áll a rendelkezésére. A gyermekek kis csoportokban ülhetnek az asztalhoz, ha már egyedül le tudnak ülni, illetve fel tudnak állni, és az ételadagjuk nagy részét önállóan el tudják fogyasztani. Új ételek, ízek bevezetésénél először mindig csak kis mennyiséggel kínáljuk a gyermeket és csak akkor adunk neki többet, ha szívesen fogadja. Az ételből minden gyermek egyéni étvágyának megfelelő mennyiséget kap. Soha nem kell egyetlen kanállal sem többet fogyasztani a kívántnál. Fokozza a gyermekek étvágyát, ha nem sürgetjük őket, és az étkezések jó hangulatban zajlanak. Az étkezés közben szerzett tapasztalatok a gyermek tudását gyarapítják. Az étrendet legalább egy hétre előre tervezzük meg, megmutatjuk a szülőknek, hogy figyelembe tudják venni az otthoni ételek tervezésénél.
Cél: Ismerjék és használják helyesen az étkezéshez szükséges tárgyakat (evőeszköz, pohár, szalvéta). Ismerkedjenek meg a kultúrált étkezés szokásaival, szabályaival.
- Szobatisztaságra nevelés:
Fokozott figyelmet fordítunk arra, hogy a pelenkázás, biliztetés, WC használat a gyermek fejlettségének megfelelően történjen. A szobatisztaságra nevelés menetét a szülőkkel közösen tervezzük meg, amikor a gyermek már hajlandóságot mutat az önállósodásra.
- Mosakodás:
Pelenkázás, WC és bili használat után minden alkalommal kezet mosatunk a gyermekekkel. Ehhez biztosítjuk számukra a szappant, folyékony szappant, a folyó meleg vizet, minden gyermek számára külön jelével ellátott törölközőt. Minden gyermeknek lesz külön fésűje, a már fogat mosóknak pedig saját fogkeféje, fogmosó pohara bejelölve és fogkrémje. Ezek az eszközök a gyermekek számára könnyen hozzáférhetőek és esztétikusak.
Cél: Ismerkedjenek meg a testápolási teendőkkel, a tisztálkodáshoz szükséges eszközökkel. Ismerjék a tisztálkodás sorrendiségét. Segítséggel mossanak kezet, használják, jellel ellátott törölközőjüket. Ismerjék a papír zsebkendő használatát és segítséggel használják is azt.
- Öltözködés:
Az öltözködésre mindig biztosítunk megfelelő helyet és időt a gyermekek számára. A kisebbeket - a gyermek közreműködését kérve és elfogadva – mi öltöztetjük fel. A nagyobbakat - akik már önállósodni próbálnak - kis székre, padra vagy földre tett matracra ültetjük, ahol kényelmesen próbálkozhatnak az egyes ruhadarabok felvételével. Semmiképpen nem sürgetjük őket, hiszen a begyakorláshoz sok idő kell, de gyakori dicsérettel ösztönözzük őket a sikerre.
Cél: Ismerjék fel saját ruhájukat, cipőjüket. Próbálkozzanak az öltözködéssel. Ruhájukat próbálják segítséggel ki és begombolni, fel és levenni.
- Alvás, pihenés:
A gyermekeknek életkoruk és egyéni igényeik szerint van szükségük a pihenésre. A gyermekeknek külön fekhelyet és ebéd utáni alvási lehetőséget biztosítunk. A gyermekek vastag szivacsmatracon alszanak. Alváshoz csendes, nyugodt légkört teremtünk, mese, halk zene alkalmazásával.
Játék
A kisgyermeknek természetes életformája, központi tevékenysége és legfőbb öröme a játék. A játék segít a világ megismerésében és befogadásában, elősegíti a testi- az értelmi- az érzelmi és a szociális fejlődést. A gyermek játékát elsősorban a megfelelő hely, idő, légkör és eszköz biztosításával tudjuk segíteni. Követjük a gyermekek kezdeményezéseit, magatartásunkkal, javaslatainkkal, információinkkal támogatjuk az elmélyült, nyugodt játéktevékenységet, a kreativitást. A játék területek kialakításánál figyelünk arra, hogy legyen lehetőség aktív és csendes játékra, pihenésre, piszkolással járó tevékenységek (festés, vizezés ,gyurmázás) végzésére, és aktív mozgásra. A játékoknak állandó helyük van, ez ösztönzi a gyermekeket az önállóságra és rendszeretetre. A gyermekek számára a különböző játékfajtákhoz (gyakorlójáték, konstrukciós-építő játék, szerepjáték, szabályjáték) biztosítjuk a megfelelő játékeszközöket. Húzható, tologatható, rakosgatható játékok, öltöztethető babák, autók, amelyekbe rakodhatnak, szállíthatnak, vagy maguk is beleülhetnek. Nagy lehetőségeket rejt a gondolkodásfejlesztés terén a bábozás. A 1,5-3 éves gyermekek már jól megértik a bábokkal bemutatott rövid történeteket. A kezükre húzott bábok, arra ösztönzi őket, hogy ők is megszólaltassák a játékot, emellett kiváló feszültségoldó hatása is van. A többi gyermekkel való együttlét örömforrás a kisgyermekek számára. A kisgyermek érzelmi élete a tapasztalások útján gazdagodik. Saját élményei az érzelmek megismerését, átélését teszik lehetővé. A pozitív érzelmek: az öröm, a meglepetés, a nyugalom és a szeretet arra ösztönzik, hogy az eseményeket, melyekből ezek az érzelmek fakadtak megismételje. Játékaiban szívesen játssza el azokat a pillanatokat, melyek jó érzéssel töltötték el.
Cél: Naponta nézegessenek könyvet, melyekben állatok, emberek, tárgyak láthatók.
Ne csak a tárgyat nevezzék meg, hanem meséljenek a kép cselekményéről is. Fontos, hogy sokat beszéljünk a gyerekhez, de a legfontosabb, hogy őt is hallgassuk meg. A beszédtanításban kiemelkedő helyet foglal el a vers és a mondóka.
Mozgás:
A mozgás a gyermekek természetes megnyilvánulási formája a pici gyermekek mozgásigénye igen magas. A minden napi ugra-bugra zenével, tornaszerekkel segít mozgásigényük kielégítését, és jókedvre derít. A mozgásos játékok a fizikai fejlődés mellett segítik a testséma kialakulását, a térorientáció és mozgáskultúra fejlődését.
A családi bölcsőde területén kívüli tevékenységekhez kérjük a szülők írásbeli hozzájárulását. Ezek a programok nagyobb balesetveszélyt rejtenek magukban, így a gyermekek fokozottabb felügyelete indokolt.
Vers, mese, mondóka:
A dajkarímek az altató, hintáztató, járni-tanító, ujjkiszámoló, állathívogató, hangutánzó népi mondókák az egy-három éves kisgyereket megismertetik testrészeivel, az élet nélkülözhetetlen műveleteivel és segítik a közvetlen majd a távolabbi környezet felfedezését is.
A mondókák, mondókamesék arra is alkalmasak, hogy felkeltsék és irányítsák az évszakok és az időjárás változás közötti összefüggésekre a gyerekek figyelmét.
A képeskönyvvel való találkozás kötetlen, kellemes együttléttel kapcsolódjon össze.
Szakmai programunk keretében minden nap alkalom nyílik a mesélésre, mondókázásra, verselésre, többféle formában (bábozás, dramatizálás).
A mesék általában tánc ill. állatmesék, amit az 1-3 éves korú gyerekek már megértenek. A növekedő gyermek apránként, fokozatosan tanulja meg, hogyan kell önmagát jobban megértetnie, s eközben fejlődik az a képessége, hogy másokat is megértsen, így jut el végül az emberi érintkezés mindenkit kielégítő és tartalmas formáihoz. Az anyanyelvi nevelés szerves része az élet minden mozzanatának. Beépül a gyerekek tevékenységeibe, megnyilvánulásaiba, emberi kapcsolataiba. Az anyanyelvi nevelés alapja a szeretetteljes, nyugodt légkör, amelyben megindulnak a szavak.
A vegyes életkorú csoport keretei között motiváló erővé válik a nagyobb gyerekektől kapott beszédpélda, a fejlettebb gyerekek beszédbiztonsága utánzásra készteti a kicsiket, a gátlásosabbakat. Hamarabb kialakul a beszédfegyelem is, mert a gyerekek eltanulják egymástól. Az irodalom értékes gyöngyszemeiből válogatunk, rövid, dallamos verseket, mondókákat. Mesék, diavetítések színesítik a foglalkozásainkat.
Amikor a gyerekek nem csak nézők egy bábelőadáson, hanem aktívan részt is vehetnek benne. Együtt báboznak a felnőttel, utánzó, játékos mozdulatokkal keltik életre a meséket, ezzel az önkifejezés, formáinak színes tárházát ismerhetik meg. Szabadon szárnyalhat fantáziájuk, gondolataikat, érzéseiket kölcsönadhatják mesebeli és valóságos figuráknak. A különböző élethelyzetek megjelenítése, eljátszása segíti őket az önkifejezésben, magabiztosságot, önállóságot ad.
A bábok helyettük beszélik ki örömüket, bánatukat így ezt őszintén, következmények nélkül megtehetik.
Ének:
A zenei nevelés( Zenebölcsi) a gyerekeket élményhez juttatja, felkelti zenei érdeklődésüket, formálja zenei ízlésüket, esztétikai fogékonyságukat. Ezen kívül fejleszti a gyerekek zenei hallását, ritmusérzékét, zenei emlékezetét, játékos zenei alkotókedvét.
Feladatunknak tekintjük, hogy a zenei anyag a legkisebbek számára is értékes, művészien szép, és egyszerű legyen. A játékos mozgással kísért éneklésben a felnőtt-gyermek bensőséges kapcsolata érvényesüljön, a mondókák a dalok a magyar beszéd hangleejtését, ritmusát pontosan kövessék. A dalanyagot elsősorban a néphagyományból válogatjuk, de ezt kiegészítheti egy a magyar zenei jellegből fakadó, jó versekre komponált gyerekdal, műzene. A zenei nevelésnek komplex módon kell érvényesülnie, a nap bármely szakában legyen lehetőség éneklésre, mondókázásra vagy körjátékok játszására.
A foglalkozások alapját a ritmus és az ének mellett a kéz- ujj- lábjátékok, lovagoltatók, vonatozók, ölbeli játékok, sétáltatók, hintáztatók, altatók adják. A pedagógus által megszólaló hangszerek, a zenehallgatás az éneklés, mondókák, kiszámolók,
fejlesztik a memóriát, szókincset,
ritmusérzéket, hallást, valamint segítenek összehangolni a bal és jobb agyfélteke működését. Ami zene és ritmus érzelmeket motivál, örömöt ad, megnyugtat, és maradandó élményt nyújt.
Alkotó tevékenység:
A gyerekek alkotásvágyát nem lehet korlátozni, meghatározott időkeretbe szorítani, a hét minden napján lehetőséget biztosítunk számukra az alkotáshoz.
Fontos, hogy az általuk használt anyagok tulajdonságait megismerjék. Segítünk abban, hogy mindig olyan technikát alkalmazzanak, amivel sikerélményhez jutnak, és ez újabb tevékenységre ösztönzi őket, az sem baj, ha minden csupa festék. Az elkészült alkotásokhoz kapcsolódó dalok, mondókák, körjátékok felidézésével színesedik a foglalkozás.
Egyik legfontosabb feladatunk e nevelés terén, hogy felkeltsük a gyerekekben az ábrázolás anyagaival, eszközeivel való tevékenység vágyát és juttassuk a gyereket az alakítás öröméhez. Lehetőséget biztosítunk a gyerekeknek a nap folyamán, hogy bármikor gyurmázhassanak, rajzolgathassanak, firkálgathassanak. Kipróbálhassák milyen festeni ecsettel vagy az ujjukkal, rajzolhatnak a homokban pálcával vagy betonra rajzkrétával.
Környezet-természet tevékeny megismerése:
Az apróságok kíváncsisága végtelen, ezt érdemes kihasználni, hogy minél több tapasztalatot, ismeretet szerezzenek. A mi feladatunk segíteni őket, hogy felfedezhessék a világot, környezetükkel ismerkedjenek. Sokféle és sokszínű lehetőséget kínálunk mindennapi tevékenységeinkben, játékainkban séták és kirándulások alkalmával.
A rácsodálkozás a felfedezés jelentsen örömet a gyerek számára (pl. egy színes pillangó, vagy egy szép színű őszi falevél). Fontos feladatunknak tekintjük, hogy mindig hallgassuk meg a gyerekek kérdéseit, közléseit és reagáljunk is rá. Beszélgessünk a gyerekekkel, családról, évszakokról, a testünkről, állatokról, növényekről, gyümölcsökről, színekről, járművekről és minden olyanról ami megjelenik a hétköznapjaikban a valós környezetükben.
Ünnepek, rendezvények:
A kisgyerekeknek nagy szüksége van az ünnepek örömére. Fontos, hogy ezt ott élje át , ahol él.
- Augusztusi ismerkedő: az első találkozás, szülők, nevelők, gyerekek megismerkedhetnek egymással kötetlen formában.
- Mikulás: az első közös ünnepi készülődés.
- Karácsony: ez az ünnep véleményünk szerint a családé, nálunk az ünnep hangulati előkészítése kap szerepet.
- Farsang: azt gondoljuk a szülők is szívesen részt vesznek a gyerekekkel egy kis jelmezes mulatságban.
- Húsvét: tojásfestés, locsolkodás.
- Anyák napja: a gyermekek köszöntik anyukájukat, apró ajándékkal, verssel, dallal.
- Apák napja: apának is jár a köszöntő.
- Nyíltnap: amikor mindenki bekukkanthat délelőtt hozzánk, megnézheti a foglalkozásokat
- Születésnap: felköszöntjük az ünnepeltet.
Tárgyi feltételek:
A KÉK MACKÓ családi bölcsőde környezetének kialakításánál az elsődleges szempont a biztonság. Szolgáltatásunk magas szintű ellátást biztosít a gyermekek számára, melynek része a szakmailag jól megválasztott játékeszközök, sportszerek, technikai felszerelések, amelyek mind programunk megvalósítását szolgálják.
A családi bölcsőde egy kertes családi házban működik, amely áll egy előtérből (fogasok ,fakkos pad a gyermekek holmijának számára), egy konyhából, étkezőből, egy gyermekek számára kialakított játszó-alvószobából, illetve egy wc és egy vizesblokkból.
A gyermekek levegőztetését a családi ház elkerített, nyugodt, árnyékos füvesített kertjében oldjuk meg, amelyet a korosztálynak megfelelő játékokkal rendeztünk be és folyamatosan gondozunk (mérgező növényeket nem találhatóak).
A belső berendezés a gyermekek méretének, szükségleteinek megfelelő, könnyen tisztántartható, esztétikus.
Előtér: csúszásmentes műpadlólap burkolat, előszobafal fogasokkal, fakkos pad a gyermekek számára.
Játszó rész: laminált parketta burkolat, polcok, szekrények, játékok, gyermekekhez illő méretű asztalok ,székek, bordásfal,sófal.
Háló rész: laminált parketta burkolat, polcok, gyerek fektetők.
Vizesblokk: csúszásmentes kerámia padlólap burkolat, 2 darab kis mosdó, gyermekfellépők, fedeles szeméttároló, polcok a pipereeszközöknek.
WC: csúszásmenten kerámia padlólap burkolat ,wc ,mosdó, szükítő ,bili, fedeles szeméttároló, gyermekfelépő.
Konyha: csúszásmentes műpadlólap burkolat, konyhai szekrény, mosogatógép, mikróhullámú sütő.
A szolgáltatás igénybe vételének módja: . A vezető gondozónő elbeszélget a szülővel a Gyermekről, majd szóban dönt a felvételről. A szülő személyes tájékoztatást kap a felvételről. A megállapodás megkötése előtt a szülők tájékoztatást kapnak a házirendről,az igénybe vehető szolgáltatásokról, a fizetendő térítési díj összegéről és megállapításának módjáról,szabályairól,illetve a panaszkezelésről. Az ellátást igénylő szülővel köteles a családi napközi vezető már a gondozás megkezdése előtt szerződést kötni és a megállapodás megkötésekor írásban tájékoztatni a szülőt a díj összegéről ,amit mindkét szülőnek alá kell írnia.
Szolgáltatásaink közé tartozik a napi 4-szeri rendszeres étkeztetés,a gondozási feladatok elvégzése, a különféle foglalkozások, a szabadidő megtervezése, a szabad játék, a nyugodt pihenés biztosítása, valamint a mozgás szabad levegőn.
Napi négyszeri élelmezést biztosítunk, melyen belül a reggeliről, a tízórairól és az uzsonnáról magunk fogunk gondoskodni helyben. Az ebédeltetés közétkeztetés útján történik. Odafigyelünk arra, hogy a gyermekek sok vitaminhoz és egészséges ételekhez jussanak. A konyhatechnológiai és higiénés utasításokat ismerjük és betartjuk.
A gyermekek beszoktatása a családi bölcsődébe:
Minden kisgyermek számára komoly lelki megrázkódtatást jelent, ha édesanyjától hosszabb-rövidebb időre el kell válnia. Így van ez akkor is, ha a gyermek családi bölcsődébe kerül. Ezért fontos, hogy az ellátó személy adjon lehetőséget a fokozatos beszoktatásra. Jó, ha a szülővel meg tudjuk beszélni, hogy az első napokban segítse ő is gyermeke beilleszkedését. Legyenek ott vele, együtt ismerkedjenek az új hellyel, a gyermekekkel és az ellátó személlyel. Meséljen a szülő sokat el a gyermek addigi életéről, szokásairól. Mondja el, hogyan és mit szeret enni, hogyan és mivel szokott elaludni, mivel szeret játszani, mit tud már egyedül elvégezni. Mesélje el a szülő, hogyan pelenkázza be gyermekét, hogyan eteti, hogyan altatja.
A beszoktatásra 5 napot tudunk biztosítani. Beszoktatási óradíj az első naptól 350.-ft ,plusz az ebéd,ha már ott is ebédel.
Az első napokban csak egy-két órát töltenek a családi bölcsődénkben. Következő nap már tízóraizik vagy ebédel a gyermek.
Soha ne csapja be azonban a szülő a gyermekét, ne "szökjön" meg tőle, még akkor sem, ha így a sírást szeretné elkerülni. Lehet, hogy sírni fog a gyermek a búcsúzkodásnál, de legalább nem érzi becsapottnak magát, ha nem találja a mamáját. Általában a beszoktatás második hetében a gyermekek már vannak olyan jó kapcsolatban az ellátó személlyel, hogy az rövid időn belül meg tudja vigasztalni őket. "Beszokottnak" akkor tekinthető egy gyermek, ha már kevesebb, vagy hosszabb ideig tartó sírás nélkül válik el a szüleitől. Napközben jókedvűen játszik, jó étvággyal eszik, elfogadja társai és az ellátó személy közeledését. Nem könnyű az új környezet megszokása az óvodás és az iskoláskorú gyermekeknek sem, bár lehet, hogy ők kevésbé látványosan nyilvánítják ki ezzel kapcsolatos érzéseiket. Az ő számukra is lehetőséget kell biztosítani arra, hogy fokozatosan, ha mód van rá, édesanyjuk vagy édesapjuk jelenlétében barátkozzanak meg az ellátást nyújtó személlyel, a gyermekekkel és a tárgyi környezettel.
Külső kapcsolatok és Együttműködés a szolgáltatáson belül és a tágabb környezettel:
- Szülőkkel:
Napi kapcsolat: A szülők napi kapcsolatban lesznek a családi bölcsőde dolgozóival, reggel érkezéskor és délután távozáskor lehetőség lesz információ cserére.
Szülői megbeszélés: Félévente egyszer szülői megbeszélést tartunk, melyen tájékoztatjuk a szülőket a gyermek aktuális fejlettségéről, programokról stb. A szülők maximális diszkrécióra számíthatnak a családi bölcsőde dolgozóitól és bizalommal fordulhatnak felénk.
Faliújság: Az öltözőben elhelyezett faliújságra kiteszünk praktikus információkat, melyek mindenkit érintenek.
Internet, telefon: Napközben, akármikor rendelkezésükre állunk telefonon.
Együttmüködés a Tágabb Környezettel:
- Önkormányzati bölcsödével ,időközönként telefonon beszélünk.
- A legközelebbi óvodával (Richter óvoda, Hétszínvirág Napközi Otthonos Óvoda )
- A legközelebbi Védőnőszolgálattal , védőnővel, aki önként segíti a munkánkat.
- Önkormányzat gyámhivatal szakreferensével, jegyzőjével, akik felé jeleznünk kell ,ha tölti a gyermek a 3 éves kórt,aki óvoda köteles és valami oknál fogva a gyermek mégis a bölcsődébe maradna.
- ÁNTSZ területi munkatársaival,bármilyen járvány miatt.
- Programunk megvalósulását külső szakemberek is segítik: családsegítő, ahol jelzőrendszeri tagok vagyunk, életviteli tanácsadó.
III. A családi bölcsődében, az ellátás, a gondozás-nevelés megvalósulása:
„Segíts, hogy magam csinálhassam!”
Az egészséges életmód alakítása:
Az egészséges életmódra nevelés az egészséges életvitel igényének alakítása kiemelt jelentőségű ebben a korban. Ennek formálására a táplálkozás, a mozgás a testápolás, és az egészségmegőrzés szokásainak terén is törekszünk. A mozgás fejlesztő hatása úgy érvényesülhet, ha kellemes, nyugodt, biztonságos környezetben, jó közérzettel, örömmel szívesen végzi a gyermek. Ezért a tornát próbáljuk összekötni zenés, játékos mozgásokkal.
Az érzelmi fejlődés és szocializáció elősegítése :
Az erkölcsi értékek kialakításában nagy hangsúlyt fektetünk a jó-rossz felismertetésére, az őszinteségre, az igazmondásra, a felelősségvállalásra, a gyengébbek védelmére és segítésére. Fontos, hogy a napközibe járó gyerekek megismerjék és gyakorolják a társas együttélés szabályait, mint például: egymásra figyelés, egymás segítése, együttérzés, egymáshoz való alkalmazkodás. A családi napköziben vegyes korosztály lesz együtt. Ez nagyon jó lehetőség a különböző viselkedésformák, ill. élethelyzetek megtapasztalására. A nagyok segíthetik a kicsiket, és a kicsik tanulhatnak a nagyoktól (persze ez fordítva is előfordulhat). Az együttjátszás élménye minden gyereknek sokat jelent, és a kis létszám miatt nem valószínű, hogy valaki kimaradna belőle.
A napirend megszervezése a családi bölcsődében:
A rendszeresség rendkívül fontos feladat abból a szempontból, hogy az állandóan ismétlődő dolgok a kicsi gyerekek biztonságérzetét növelik. A napirendet a következőképpen képzeljük el, amely természetesen az évszakoknak és az időjárásnak megfelelően rugalmasan változnak:
NAPIREND :
8:00 - 8:30 - Folyamatos érkezés, szabadjáték
8:30 - 9:00 – Wc, kézmosás ,folyamatos reggeli, szabad játszás
9:00-9:45-Játék a szobában, foglalkozások, (játékos torna, kézművesség,gyurma,festés,tépés,vágás, ujj festés ,bábozás, szerepjáték ,nyelvi oktatás).
(Hétfő: alkotói tevékenység; Kedd: ének; Tibeti hangtál terápia, Szerda: mese, bábozás; Csütörtök: ismerkedés a természettel, évszaknak megfelelő gyűjtögetés,Zenebölcsi, Péntek: kreatív foglalkozás. A napi fő foglalkozásokat kiegészítjük sok mozgással, mesével, rajzolással, zenével,Só terápia)
09:45 –10:00 –Tisztálkodás, tízórai
10:00 – 11:30 - Játék az időjárástól függően a szabadban vagy a szobában
11:30 – 12:00 – Rendrakás, tisztálkodás, ebéd
12:15 – 15:00 – Fogmosás, pihenés-alvás
15:00 – 15:30 - Uzsonna
15:30 – 16:00 - Játék, folyamatos hazamenetel.
A napi élet megszervezése a családi bölcsőde, tevékenység formái:
Gondozás:
Elsődleges szempont a gyerekek személyes szükségleteinek kielégítése, életkorának és egyéni fejlettségének figyelembe vétele. Biztosítjuk a gyermekek fejlődéséhez szükséges sokféle, változatos tevékenységet, derűs, családias légkörben, Nevelőmunkánk az érzelmi biztonság segítségével elősegíti a gyerekek testi, értelmi és szociális fejlődését.
A szolgáltatást nyújtók folyamatos szakmai felkészültsége ,biztosítása
Az önképzést fontosnak tartjuk, hogy eleget tudjunk tenni a változó, mindig megújuló kihívásoknak. Szükségesnek tartjuk, hogy az aktuális szakmai konferenciákon, programokon részt vegyünk. Kapcsolatban vagyunk a Fehérkereszt Gyermekvédő Alapítvánnyal ,ahol a családi napközi képzést elvégeztem,akiktől folyamatos képzésekről kapunk tájékoztatást és így tudunk lépést tartani a lehetőségekről,hatályos törvényekről.
A kötelező,három évenkénti továbbképzéseken részt fogunk venni.
Az igénybe vevők és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmével kapcsolatos szabályok ,panaszjog gyakorlásának módja,ellátás megszünésének módja:
Az ellátást igénybe vevőknek joga van:
A napközbeni ellátást nyújtó szolgáltató dolgozói számára biztosítandó:
Elvárás a dolgozók részére a felkészült és lelkiismeretes munkavégzés, a szülőkkel való jó kapcsolatra partneri együttműködésre törekvés, a gyermeki jogok érvényesülésének biztosítása, valamint a Szociális Munka Etikai Kódexének és a programjában és házirendjében megfogalmazott szakmai és adatvédelmi szabályok betartása.
A családi bölcsőde helyiségei:
1.Öltöző:
Elegendő hely minden gyermek ruhájának és cipőjének elhelyezésére és gondoskodunk ülőalkalmatosságról,padról.A gyermekek váltó ruhájának és váltó cipőjének megfelelő tárolását biztosítjuk.
A helyiség több funkciót is betölt (játszó-, foglalkoztató-, tanuló-, pihenőhelyiség), amely
26 m2 alapterületű.
A padozat résmentes, könnyen tisztítható, fertőtleníthető melegpadló .-
A napközbeni alvást igényelő gyermekek számára, koruknak, fejlettségüknek, megfelelő
fekvőhelyet kell biztosítunk, külön (a még nem iskolásoknak jellel ellátott) takaróval és párnával.
Az ágyhuzatokat szükség szerint, de legalább kéthetente kimossuk. A gyermekek ágyneműjét úgy tároljuk, hogy az alvófelületek ne érintkezzenek egymással (pl. textilzsák).
A lemosható játékokat szükség szerint, de legalább hetente - fertőző betegség előfordulásakor
naponta - lemossukés fertőtlenítjük.. A fertőtlenített játékokat meleg folyóvízzel többször,
alaposan leöblítjük.
Mosdókagyló és WC, szükség estén bili, szűkítő rendszeresítéséről gondoskodunk (hét gyermekre 2
mosdókagyló és 1 WC. A WC fertőtlenítése naponta többször, szükség szerint történik. A kisebb gyermekek számára a mosdókagyló elérhetőségét ellépővel biztosítjuk.
Pelenkás gyermek gondozásakor a pelenkázó asztalt minden gyermek pelenkázása után
fertőtlenítjük.(fertőtlenítésre alkalmas fertőtlenítőszerrel, a szer használati utasításában
leírtak szerint).
A használt pelenkát,fedett tárolóedényben,pelenka kukában tároljuk.
.Minden gyermek külön törölközővel, fésűvel, fogkefével és fogmosó pohárral rendelkezik,
melyet ovis jellel látjuk el. A törölközők cseréjét
szükség esetén, de legalább hetente egyszer biztosítjuk.
A helyiségekben naponta nedves, fertőtlenítőszeres takarítást kell végezni. A takarításhoz
használt ruhát rendszeresen ki kell mosni. Más takarítóeszközt (vödör, felmosó ruha) kell
használni a konyhai, és mást az egyéb helyiségekben.
A takarító- és fertőtlenítőszereket zárt szekrényben kell tárolni úgy, hogy a gyermekek ne
férjenek hozzá.
DOKUMENTÁCIÓ Melléklet:
A családi bölcsőde szakmai munkájának segítése érdekében vezetett dokumentáció kezelésében a személyiségi jogok és a személyes adatok védelméről rendelkező jogszabályokat a be kell tartani.
A családi bölcsőde szakmai munkájához az alábbi dokumentumok és nyilvántartások vezetése
kötelező, illetve a szakmai munka színvonala miatt módszertani szempontból ajánlott.
Természetesen ezek mellett az ellátás működési formájától függően (társadalmi szervezet,
szövetkezet, szociális vállalkozás, stb. ) vezesse az előírt dokumentációt.
KÖTELEZŐ NYILVÁNTARTÁSOK
A családi bölcsőde működtetőnek a 133/1997.(VII.29.) Korm. rend. 2. számú melléklete szerinti kimutatást kötelező vezetni A kimutatáson a gyermekek jelenlétét függőleges, a távollétét vízszintes vonallal kell jelölni. Ez a dokumentum segít a vállalkozónak a beíratott gyermekek napi és havonkénti jelenléte, illetve távolléte regisztrálásában és az étkezésért megállapított térítési díj kiszámításában is.
Természetes személyazonosító adat az 1996.évi XX. törvény 4.§ (4) bekezdése szerint és a tapasztalatok alapján.
3.Felvételi adatlap
-foglalkozás egészségügyi szerződés,
-tűzvédelmi előírások,
- közegészségügyi és élelmiszerhigiéniai előírások,
-a használt veszélyes anyagokról nyilvántartás vezetése – ÁNTSZ-nek bejelentési
kötelezettség
-kockázatelemzés
-legionella kockázatelemzés
-villámvédelem
5,Alkalmazottak esetén
6, Működési engedély
259/2002.(XII.18.) Kormányrendelet alapján.
Célszerű jól látható helyen kifüggeszteni tájékoztatás végett.
Elsőként a működési engedélyhez, majd a működésalapját képezi.
A Kék Mackó Családi Bölcsőde
Házirendje
„KÉK MACKÓ CSALÁDI BÖLCSŐDE „ EGYÉNI VÁLLALKOZÁS
Mobil: (06 30) 947-2523
Levelezési cím: 2510 Dorog, Pataksor utca 21.
Székhely: 2510 Dorog,Pataksor utca 21.
E-mail: rena018@gmail.com
Fenntartó : Burányné Fehér Renáta Egyéni vállalkozó
Szolgáltatás nyúltó személy: Burányné Fehér Renáta
Helyettes:Lantosné Rácz Gabriella
Állandó segítő: Balogh Tímea
Az ellátott gyermekek köre
A családi bölcsőde évente 2*2 hét szünetet tart. A családi bölcsődének a bezárás ideje alatt a szülő napi 1.800.-ft-ot fizet,helyfenntartási díjként.
Ha a szülő úgy dönt, hogy nem hozza a gyermekét (családi program,egyéb)ok miatt,de a helyet fenn szeretné tartani gyermekének ,2.000.-ft napi díjat kell fizetnie.
A szabadság miatti zárva tartás pontos idejéről a szülők és az ellátást végző közösen döntenek, s azt írásba foglalják , minden év februárjában már köteles a fali újságra kifüggeszteni.
Fizetési határidő: tárgyhó 10.napja.
Nyitvatartási időA családi bölcsőde rendes nyitvatartási ideje munkanapokon reggel 7.30 órától délután 16.00 óráig tart!
10.)Étkeztetés
Az ellátást végző gondoskodik a gyermek négyszeri étkeztetéséről. A reggelit,tízórait,uzsonnát a családi bölcsőde helyben készíti,az ebédet közétkeztetés útján oldjuk meg a helyi ,Patak falánka étkezde által.
A családi bölcsődét igénybe vevő szülő, törvényes képviselő köteles a szolgáltatás megkezdése előtt az ellátást végzőt tájékoztatni a gyermek étkezéssel kapcsolatosan kialakult egyéni szokásairól, esetleges élelmiszerallergiáról stb.
Betegség esetén a szülő,törvényes képviselő köteles a családi bölcsődének jelezni telefonon vagy szóban ,ha nem jön a gyermek ,az étkezés lemondását tárgynap reggel 9 óráig.
11.)Együttműködés a szülőkkel
Az ellátást végző gondozótevékenysége során folyamatosan együttműködik a szülőkkel és a vállalkozás munkatársaival.
A szülővel felmerülő bármilyen probléma vagy konfliktus keletkezésének észlelése esetén a gondozónő köteles, azt jelezni a működtetőnek, aki részt vesz a kompromisszum-kereső folyamatban. Az ellátást végző nem jogosult a felmerült vitát egyedül eldönteni.
A szülő panaszával a vállalkozás fenntartójához fordulhat, aki a panaszt kivizsgálja és tájékoztatást ad a panasz orvoslásának más lehetséges módjáról.
A gyermekjóléti szolgáltató panaszjog gyakorlásának helyi módja:
-az igénybe vevők és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmével kapcsolatos szabályok:
- A Gyvt. 36.§ (1) A gyermek ,a gyermek szülője vagy más törvényes képviselője ,valamint a gyermekönkormányzat és a fiatal felnőtt,továbbá a gyermek érdekeinek védelmét ellátó érdek-képviseleti és szakmai szervek a házirendben foglaltak szerint panasszal élhetnek az intézmény vezetőjénél vagy érdek-képviseleti fórumnál.
136/A. §751 (1) A gyermek szülője vagy más törvényes képviselője a szolgáltató (intézmény) vezetőjénél kérelmezheti, hogy betekinthessen a külön jogszabály szerinti gyermekvédelmi nyilvántartásnak a gyermek vonatkozásában kitöltött adatlapjaiba, valamint - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatónál, intézménynél keletkezett, illetve részére megküldött, a gyermekkel kapcsolatos iratba. Az iratokról kivonat vagy másolat kérhető.
Tehát a szülő,törvényes képviselő a bölcsőde vezetőtől kérheti ,hogy betekinthessen a gyermekéről vezetett nyílvántartásba.
Panaszjog konkrét érvényesítése:
A gyermek, illetve a gyermek nevében eljáró törvényes képviselő,képviselők,(szülők), továbbá a gyermek érdekeinek védelmét ellátó érdek-képviseleti fórum és szakmai szervek az ellátást érintő kifogások orvoslása érdekében, illetve a gyermeki jogok sérelme, továbbá a szolgáltatás dolgozói kötelezettség szegése esetén a szolgáltatás vezetőjénél panasszal élhetnek.
12.)Az ellátás megszüntetésének módja
37/A. § (1) Ha e törvény másképp nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó ellátás megszűnik
Az önkéntesen igénybe vett gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátás megszüntetését a jogosult, illetve törvényes képviselője kérelmezheti, melynek alapján az intézményvezető az ellátást megszünteti. Az ellátás a megegyezés időpontjában, illetve ennek hiányában a megállapodásban foglaltak szerint szűnik meg.
A Házirend súlyos megsértése a szolgáltatásra kötött megállapodás felbontásával járhat, amennyiben a Szülő a térítési díjjal 15 napot meghaladó késedelembe esik. A megállapodás felbontásáról ezekben az esetekben a családi bölcsőde vezetője dönt.
A családi bölcsőde évente egy alkalommal élhet az árváltozás jogával.
13.) A gyermek átadása:
Az ellátást végző, ellenkező megállapodás hiányában ,csak a szerződést kötőnek adhatja át az ellátott gyermeket. Amennyiben a szülő, törvényes képviselő más személyt is megjelöl erre, köteles azt írásban rögzíteni. Ennek hiányában - váratlan akadály esetén - legalább telefonon köteles értesíteni az ellátást végzőt, ki viheti el gyermekét.
.
14.)Egészségügyi ellátás, betegség, balesetvédelem
A gondozás megkezdése előtt a gyermekorvos igazolását a szülő bemutatja arról, hogy a gyermek egészséges és közösségbe mehet. Betegség miatti hiányzást követően az ellátás folytatásának feltétele a gyermek gyógyultságát tanúsító háziorvosi igazolás bemutatása az ellátást végzőnek.
A szülő, törvényes képviselő a gyermek betegségét - mivel erre az időszakra nem veszi igénybe az ellátást - legkésőbb tárgynap reggel 9.00 óráig köteles az ellátást végzőnek jelezni.
Lázas (hőemelkedést is beleértve – vagyis 37.1C felett), fertőző beteg (a bakteriális – vagyis zöld színű orrfolyás esetét is beleértve),fejtetves, serkés gyermeket nem fogad a családi bölcsőde. Amennyiben a gyermek napközben belázasodik, az ellátást végző a szülőt értesíti és a szülővel egyeztetett módon háziorvost hív. A szülő a Gyermeket az értesítéstől számított 1 órán belül köteles haza vinni.
Gyógyszert az ellátást végző csak írásban rögzített megállapodással vehet át a szülőtől, törvényes képviselőtől. Ebben rögzíteni kell, hogy milyen gyógyszert, milyen gyakorisággal kell a gyermeknek adni.
A szülő, törvényes képviselő biztosítja a gyermek személyes higiénés eszközeit az ellátást végzővel egyeztetett módon. (pelenka, nagyobbaknál fogkrém, fogkefe, fésű).
Az ellátás helyszínén az ellátást végző a balesetvédelmi feltételeket biztosítja. Ezeket a működtető rendszeresen ellenőrzi, az esetleges hiányosságot írásban észrevételezi, melynek elhárítását határidőhöz köti.
15.)A gyermek megismerésének eszközei, az ellátás minőségének biztosítása
A szülő vállalja, hogy együttműködik a gyermek megismerését szolgáló kérdőív kitöltésében és az időközben bekövetkezett változások regisztrálásában. A kérdőívben rögzített információk csak összefoglalják, de nem helyettesíthetik a gyermek gondozásához elengedhetetlen, személyesen megbeszélt gondozási szempontokat.
A szülő hozzájárul, hogy az ellátás során a gyermek fejlődésének dokumentálására, belső használatra gyermekéről fénykép- és videofelvételek készüljenek.
Egyéb rendelkezések:
A Kék mackó családi bölcsőde egész területén
TILOS A DOHÁNYZÁS!
Erre kijelölt hely nincsen!
A nemdohányzók védelméről és a dohány
termékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló törvény alapján
a közforgalmú intézményekben: közoktatási intézmény, gyermekjóléti,gyermekvédelmi intézmény, valamint egészségügyi szolgáltató zárt légtérben és az intézmény 5 m körzetű területén nyílt légtérben is Tilos a dohányzás!
A családi bölcsőde vezetője az ellátást igénybe vevő szülőkkel, a szerződéskötés napján az érvényben lévő házirendet ismerteti.
A Házirend egy példányát a szerződéskötés napján a szülők, törvényes képviselők a családi bölcsőde fenntertójától veszi át.
Dorog, 2021..…………………..
…………………………….. ………………………………….
szülő, törvényes képviselő Szolgáltatás nyújtó személy, fenntartó
……………………………….
szülő,törvényes képviselő
A fenntartó feladat- és jogköre
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXI. törvény
(továbbiakban: Gyvt.) 104. § (1) A gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenységet ellátó állami és nem állami intézmény fenntartója, Burányné Fehér Renáta
jóváhagyja az intézmény házi rendjét.